Svikt i chokesensor
- ingen sensorsignal;
- skade på det resistive laget;
- ukorrekt regulering av lufttilførselen.
Symptomer på defekt chokesensor
- iøkte turtall på tomgang;
- motorstopp på tomgang;
- motorstans når du bytter til nøytral;
- rykk i starten når motoren er kald;
- «Sjekk motor» indikatorlesing;
- slakk bilakselerasjon;
- effekttap.
Årsaker til defekt chokesensor
- feil på choke;
- slitasje på viskerbelegg;
- ignorering av systemets driftsregler;
- inntrengning av fremmedlegemer i luftinntaket;
- bruk av lavkvalitets komponenter;
- skade på kjernespissen;
- kile på visker.
Diagnostikk
En av de mest nøyaktige måtene å bestemme funksjonaliteten på chokesensoren, er måling av spenningen på kontaktene. For å gjøre dette, skru på tenningen og sett et voltmeter eller multimeter mellom massen og viskeren. Når choken er lukket, bør spenningen være 0,7 V. Deretter må du snu ventilen til åpen tilstand. I denne posisjonen må ikke spenningen overstige 4 V. Når du snur ventilen og sensoren er i driftstilstand, endres spenningen gradvis, uten synlige hopp.
Du kan også sjekke driften av relaterte systemer ved å installere en kjent og god chokesensor.
Levetiden for choke resistive sensorer er 20 000-50 000 kilometer. Det avhenger av produsenten og bruksmåten. Sensorer kan vanligvis operere problemfritt opp til 200.000 kilometer.
Reparasjon og utskifting av chokesensor
Kjøpe av en ny del er mer praktisk og fordelaktig enn reparasjoner av sensoren. Restaureringsarbeidet innebærer opprydding i forurensede kontakter og oppdatering av deres isolasjon.
Forekomst av sensorens spenningsfall i driftstillinger, krever bare erstatning av delen. For å koble fra chokesensoren, fjern det korrugerte luftinntaksrøret. Skru deretter løs de to skruene og fjern sensoren. Når du installerer en ny del, er det nødvendig å overvåke riktigheten av kontaktenes tilkobling.
Sensor drosselventilstilling velger for