Feil på drivstoffpumpen
- mekaniske skader;
- forurensning;
- svikt i trykkregulatoren;
- skade på pumpens relé;
- kortslutning eller skade på elektriske ledninger;
- slitasje.
Symptomer på defekt drivstoffpumpe
- reduksjon av motorkraft;
- endring av motorlyden;
- lavt trykk i drivstoffsystemet;
- forhindret start av motoren;
- treg kjøretøyakselerasjon når du trår på gasspedalen.
Årsaker til defekt drivstoffpumpe
- konstant kjøring med et minimum av drivstoff i systemet;
- korrosjon av tanken;
- forurensning av drivstoffilteret;
- skitt eller vann kommer inn i drivstoff;
- overoppheting av pumpen;
- bruk av lavkvalitets drivstoff.
Diagnostikk
Ved indirekte tegn på at det er feil i pumpeoperasjonen, er det nødvendig å måle trykknivået. I utgangspunktet slås pumpesikringen av og motoren går på tomgang. Etter at motoren stopper av mangel på drivstoff, utføres målinger. Pumpens trykkpumpe i fyllemodus bør være 2.5-4 MPa. Og dette nivået bør settes innen 2 sekunder.
Ved måling av trykket på tomgang, må en trykkmålernål skjelve litt. Sterke svingninger indikere en tilstoppet pumpe.
Etter å ha slått av tenningen, må trykket holde seg på samme nivå. Hvis det synker, er det et problem på pumpens anti-drenerings returventil eller en systemlekkasje.
Sjekk også hvor mye drivstoff som går gjennom injektorene. For å gjøre dette, koble fra drivstoffslangen og hell drivstoff fra pumpen i en målecontainer. Den optimale mengden drivstoff som passerer per minutt, er angitt i den tekniske dokumentasjonen til kjøretøyet.
Servicemulighet på ledningene kan kontrolleres ved å koble til et voltmeter. Systemspenningen må være 12 V. Du kan også måle det ved hjelp av kontaktslutning til 12-volts pæren.
Hvis det ikke er noen respons fra pumpen, kontroller ledningene og sikringen.
Den gjennomsnittlige levetiden til drivstoffpumpen er 2 til 5 år eller 200.000 kilometer, forutsatt bruk av høykvalitets drivstoff.
Utskifting og reparasjon av drivstoffpumpen
Du kan bare reparere drivstoffpumpen hvis den er forurenset. I dette tilfellet er det nødvendig å koble fra pumpens polygonkobling og rengjøre den med en spesiell væske. Dysene bør renses på samme måte.
Hvis det oppstår mekaniske skader, anbefales det å skifte ut delen.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller
Fødepumpe velger for
- BMW 5 Touring (E61)
- BMW 5 Touring (F11)
- BMW X5 (E70)
- VOLVO V70 III (135)
- VW Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- VW Multivan V (7HM, 7HN, 7HF, 7EF, 7EM, 7EN)
- VW Caddy III Van (2KA, 2KH, 2CA, 2CH)
- BMW 3 Touring (E91)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)