Fjærer bil bak og foran
Fjærer for andre bilmerker
Fjærer for biler
-
GOLF04.1974 -
E-Klasse02.1993 -
5-serie03.1972 -
3-serie06.1975 -
A411.1994 -
TRANSPORTER01.1950 -
PASSAT05.1973 -
V7012.1995 -
A606.1994 -
OUTLANDER03.2001 -
AVENSIS09.1997 -
C-Klasse03.1993 -
DUCATO01.1982 -
MONDEO01.1993 -
CADDY09.1979 -
LAND CRUISER01.1960 -
OCTAVIA04.1959 -
RAV 401.1994 -
VITO02.1996 -
XC7010.1997
Fjærer
MiniblokkFjærer produsent katalog
Erstatt en bildel Fjærer - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Fjærer
Avstandsstykkene på hjulopphenget må ofte monteres om bilen ofte har tung last eller kjøres off-road. Tung last kan føre til slitasje på fjærene, noe som fører til lavere bakkeklaring på bilen.
Avstandsstykkene kan være laget av ulike materialer:
- Aluminium: de er laget for tung last og er motstandsdyktige mot korrosjon. Disse er vanligvis dyrere. Det er best å montere dem på forakselen.
- Plastikk: de er ikke sårbare for korrosjon og har ganske lang levetid.
- Polyuretan: de er elastiske og deformeres ikke ved støt. Disse elementene er rimelige og holdbare. Akkurat som de av plastikk, er de perfekte for forakselen.
- Gummi: de er billige, men ikke så sterke og holdbare som de laget av polyuretan.
Avhengig av bruk og styrke på delene, kan de deles i:
- Standard: de monteres på bilen under produksjon, og er laget for å fungere under vanlige omstendigheter.
- Styrket: de tåler høy last. De tillater bilen å effektivt håndtere off-road områder og tung last, eller kjøre med tilhenger.
- For økt bakkeklaring: de passer til biler som ofte brukes off-road.
- For redusert bakkeklaring: ved å endre gravitasjonssentrum, gjør de bilen mer stabil under manøvrering. De er populære blant førere som liker sportslig kjøring.
Å montere nye deler kan forbedre bilens kjøreegenskaper. For eksempel kan styrkede komponenter på forakselen minimere gynging ved bremsing. Mindre stive deler på bakakselen kan forhindre overstyring.
Bytte av opphengsfjærer er ganske komplisert og innviklet. Vi anbefaler å overlate dette til profesjonelle på et verksted. Om du velger å gjøre arbeidet selv, trenger du:
- Kompressorverktøy for fjærer;
- Et sett med åpne nøkler og ringnøkler;
- En billøfter.
Husk! Følg sikkerhetsregler og anbefalinger fra bilprodusenten når du utfører arbeidet. Bytt begge deler på en aksel, da de har omtrent samme levetid. Prosedyren for bytte av fremre og bakre deler kan være ulikt.
Om fjæren er montert på fjærbeinet, må den sikres ved bruk av kompressorverktøy. Deretter skrus de øverste festene på beinet av, og bilen heves. Neste steg er å fjerne nedre fester fra fjærbeinet eller styreleddet. Om delen er montert separat, og ikke på fjærbeinet, må det skrus fra karosseriet og armen eller styreleddet. Bytt det med ny del og monter komponentene i motsatt rekkefølge.
Vær oppmerksom når du bruker kompressorverktøyet. Om de ikke er justert likt og ikke festet godt nok, kan det gjøre skade på bilen. Ta en testrunde med bilen etter at delene er byttet. Riktig monterte deler vil ikke lage banke- eller knirkelyder.







































