Servopumpen er essensiell i biler med hydraulisk styring, da det er den som sørger for det du sikkert tar for gitt – at det er en barnelek å dreie på rattet. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva servopumpen faktisk gjør, hvilke tegn du bør se etter når den er defekt og prisen du kan forvente når den må byttes.
Servopumpe – funksjon
Så hva er servopumpens funksjon? En servopumpe bilen din har i oppgave å opprette et trykk i styringssystemet som skal erstatte muskelkraften vi ellers måtte ha brukt for å få dreiet på rattet. Den er å finne i biler som har hydraulisk servostyring. Pumpen blir drevet av en reim i motoren eller en elektrisk motor, og den pumper hydraulikkolje gjennom styringssystemet. Det betyr at når du kjører rett frem vil hydraulikkoljen fordele trykket jevnt til begge forhjulene. Når du dreier rattet i én retning fordeles trykket tilsvarende i den retningen.
Symptomer på en defekt servopumpe
Dette er typiske tegn på en defekt servopumpe:
- Rattet føles tungt, stivt og hakkete når du manøvrerer.
- Dødgang i rattet, det vil si at du merker at overføringen fra rattet til hjulene er litt forsinket.
- Du hører hylelyder hver gang du snur på rattet.
- Det kommer ulyder fra bilen rett etter at du har startet den.
Er det servopumpen som er defekt eller noe annet?
Du har oppdaget en eller flere av symptomene som ble nevnt ovenfor, hva nå? Nå kan du gå gjennom et par trinn for å finne ut om det er servopumpen som forårsaker problemene eller om det er andre årsaker.
- Det første du bør gjøre er å finne ut hvor tanken til hydraulikkvæsken er og sjekke nivået. Etterfyll ved behov. Du finner billig hydraulikkolje på nett eller i en butikk med biltilbehør nær deg. Et lavt hydraulikknivå kan også bety på at bilen har en lekkasje et sted i hydraulikksystemet.
- Dersom du har nok hydraulikkvæske, kan du sjekke fargen på den. Den bør ikke være brun eller sort, da dette betyr at den er for gammel og full av smuss og partikler. Du vil heller ikke at den skal ha en grå farge, fordi det tyder nemlig på at det er kommet luft inn i hydraulikkvæsken. Oppdager du en av disse fargene bør du skifte ut hydraulikkvæsken og eventuelle pakninger før det forårsakes mer skade og slitasje i styringssystemet.
- Dersom de to første trinnene ikke har løst problemene du har med servostyringen, er sjansen ganske stor for at det er servopumpen som er bråkmakeren. Da bør du ta kontakt med et verksted og få avklart om det er nødvendig å få byttet servopumpen.
Bytte servopumpe – pris
Det kan koste mellom 7000 og 12 000 kr å få byttet servopumpe på en vanlig personbil. Prisen er selvfølgelig avhengig av hvilken type servopumpe bilen din har og timeprisen verkstedet tar. En servopumpe til Volvo V70 kan koste alt fra 1900 til 11 300 kr, avhengig av motortypen og modellen. Derfor lønner det seg å ta kontakt med flere verksteder og få et pristilbud på byttet. Slik kan du sammenligne priser og se hva som passer best for deg.
4 sparetips
- Bytt hydraulikkoljen i tide, da dette forlenger levetiden til servopumpen.
- Hent inn pristilbud fra flere verksteder for byttet, minst 3, for å sammenligne priser.
- Sjekk om du kan kjøpe delen selv og få verkstedet til å bytte servopumpen.
- Undersøk uvanlige lyder fra bilen din så snart som mulig. Jo lenger du venter, desto dyrere blir som regel verkstedregningen.
Passende produkter: