Feil på vindusviskerarmen
- deformasjon av armen;
- metallkorrosjon;
- fastkiling av vindusviskerne;
- skade på armens spor.
Symptomer på defekt vindusviskerarm
- uregelmessig rekkevidde på viskerens bevegelse;
- rykkvis viskerbevegelse;
- dårlig rengjøring av frontruten;
- viskervibrasjoner under drift.
Årsaker til defekt vindusviskerarm
- festene er løse;
- mekaniske skader;
- bruk av uegnede komponenter;
- over-stramming av sekskantmutteren;
- normal slitasje.
Diagnostikk
Først må en visuell inspeksjon av delens ytelse foretas. I nærvær av rust eller deformasjon av delen, må den byttes ut. Deretter må du bøye viskeren og røre ved armfestene.
Spesiell oppmerksomhet bør rettes mot armens spor. De må være rene og uskadet. For en mer detaljert undersøkelse, er det nødvendig å fjerne armene.
Gjennomsnittlig levetid for viskerarmene er 3 år. Det er direkte avhengig av forholdene og hyppigheten av bruken.
Reparasjon og utskifting av viskerarmen
Reparasjonsarbeid på viskerarmen utføres bare dersom delen er deformert. Dette anses som et midlertidig tiltak før utskifting av deler.
For å fjerne armen, må du flytte viskerdekselet og løsne sekskantmutteren. Skru den helt av anbefales ikke, for å komme inn i rillene på egenhånd er svært vanskelig. Deretter må du svinge armen og trekke i den.
Når du installerer en ny del, sørg for at den er festet skikkelig. Sekskantmutteren skal strammes til 20 Nm. Denne verdien kan måles med en momentnøkkel.
Vindusviskerarm velger for
- BMW 5 Touring (E61)
- BMW 5 Touring (F11)
- BMW X5 (E70)
- VOLVO V70 III (135)
- VW Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- VW Multivan V (7HM, 7HN, 7HF, 7EF, 7EM, 7EN)
- VW Caddy III Van (2KA, 2KH, 2CA, 2CH)
- BMW 3 Touring (E91)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)