
Lambdasonde bil
Lambdasonde for andre bilmerker
Lambdasonde for biler
-
GOLF04.1974
-
E-Klasse02.1993
-
5-serie03.1972
-
3-serie06.1975
-
A411.1994
-
TRANSPORTER01.1950
-
PASSAT05.1973
-
V7012.1995
-
A606.1994
-
OUTLANDER03.2001
-
AVENSIS09.1997
-
C-Klasse03.1993
-
DUCATO01.1982
-
MONDEO01.1993
-
CADDY09.1979
-
LAND CRUISER01.1960
-
OCTAVIA04.1959
-
RAV 401.1994
-
VITO02.1996
-
XC7010.1997
Erstatt en bildel Lambdasonde - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Lambdasonde
Plasseringen av lambda-sensorene avhenger av type og kapasitet på motoren, samt eksosanleggets utførelse. Vanligvis er det to sensorer i biler med motorforskyvning på opptil 2 liter: en oppstrøms og en nedstrøms. Førstnevnte er montert før katalysatoren, og den andre etter katalysatoren.
Som regel er biler med mer enn 2 liter utstyrt med fire oksygensensorer: to oppstrøms og to nedstrøms. Eksakt plassering forklares i bilens brukermanual.
Mulig feil indikeres av:
- økt drivstofforbruk;
- røff tomgang;
- tapt motorkraft;
- rykking under akselerasjon;
- jevnlig overoppheting av motoren;
- dårlig respons på gasspedalen;
- tykk, svart røyk fra eksosrøret.
Disse avvikene kan også indikere problemer med andre deler. Profesjonelle bilmekanikere kan feilsøke lambda-sensorer mer nøyaktig
Når det gjelder lambda nedstrøms-sensor, som er vanskelig å komme til, er det best å få den sjekket av mekanikere på et verksted. Oppstrøms-sensoren kan testes ved hjelp av et multimeter. Før du starter på jobben, bør du lese bilens brukermanual og se instruksjonsvideoer fra erfarne profesjonelle. Det kan hende du må følge disse trinnene:
- Varm opp motoren til driftstemperatur og skru den av.
- Åpne panseret og finn terminalene til lambda-sensorens varmepunkter.
- Koble multimeterets sonder til dem, og mål inngangsspenningen. Multimeteret skal vise 12 V.
- Koble sensoren fra koblingen og sjekk varmemotstanden. Den bør være innenfor 2–10 ohms; presise verdier spesifiseres av bilprodusenten.
- Skru på tenningen og mål referansespenningen. Koble multimeteret til de to signalledningene. Multimeterets negative sonde kobles til bilens chassi. Spenningen bør være rundt 0,45–0,5 V. Avvik på mer enn 0,5 V tyder på feil i signalkretsen eller dårlig jordkontakt.
- Koble multimeterets sonder til sensorkoblingen. Skru på motoren og øk turtallet til 2.500 rpm. En velfungerende sensor vil ha en spenning på 0,2–0,9 V. Om spenningsamplituden er for lav, eller fraværende, må delen byttes.