Kjølevæske er en av væskene som brukes i bilens kjølesystem. Den brukes til å lede varme bort fra deler i motoren. Den fryser ikke ved lave temperaturer i omgivelsene. Vannpumpen sørger for sirkulasjonen av væsken mens radiatoren og viften kjøler den ned.
6 tips om bruk og utskifting
- Følg med på at det er nok kjølevæske på tanken og fyll etter ved behov. Hvis det ikke er nok kjølevæske, kan den som er der koke og motoren bli overopphetet.
- Stram boltene til topplokket fra tid til annen, etter rundt 4000–5000 kilometer. Bytt også ut toppakningen så snart du merker tegn på skader eller etter enhver reparasjon som involverer at topplokket fjernes. Ellers kan en utett forbindelse mellom motorblokken og topplokket føre til at det kommer gasser inn i kjølesystemet, disse kan skade elementene i systemet og påvirke egenskapene til kjølevæsken.
- Levetiden til frostvæske fastsettes av bilprodusenten og er angitt i bilen tekniske dokumentasjon. For mange moderne modeller er det foreskrevet å bytte kjølevæsken hvert 5. år eller etter 250 000 kilometer.
- Du må aldri blande væsker med forskjellige farger. De har forskjellige innhold og kan ha ingredienser som ikke er kompatible, noe som fører til at bruksegenskapene til produktet endres og til skader på pakninger.
- Det anbefales å skylle hele kjølesystemet når du bytter væsken, ellers vil eventuelle avleiringer forbli i systemet.
- Vær forsiktig med bruk av tilsetninger. For eksempel er det praktisk å stoppe en lekkasje midlertidig med en tilsetning når du har dårlig tid. Ved for hyppig bruk vil imidlertid tilsetningen forurense kjølevæsken og tilstoppe systemet.
Problemer med frostvæske, årsaker og symptomer
- Forurensning. Avslitt materiale fra vannpumpen, pakninger og rust forurenser kjølevæsken. Oksideringsprosessen fremskyndes når det er inkompatible elementer i systemet, for eksempel av kobber eller aluminium. Uklar kjølevæske med brunaktig farge er et tegn på denne defekten.
- Endring av viskositet. Når du ser inn i tanken kan du i noen tilfeller legge merke til at væsken er blitt veldig tyktflytende eller geleaktig. Det er vanligvis forårsaket av inkompatible produkter.
- Lite viskositet. Dette er vanligvis på grunn av feil blandingsforhold for kjølevæskekonsentrat som blandes med vann. Hvis du for eksempel heller 30 % frostvæske og 70 % vann i systemet, vil blandingen fryse ved -15 ˚С, og dermed vil kjølesystemet slutte å fungere. Et tegn på dette problemet kan være at motortemperaturen stiger når du starter bilen i minusgrader.
Autodeler.co.no er det perfekte stedet når du skal kjøpe bildeler
For å sikre at kjølesystemet fungerer effektivt og problemfritt, må du kjøpe kjølevæske av høy kvalitet. Det finner du i vår nettbutikk. På grunn av alle kampanjene våre, kan du også handle til en god pris.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller
Frostvæske velger for
- BMW 5 Touring (E61)
- BMW 5 Touring (F11)
- BMW X5 (E70)
- VOLVO V70 III (135)
- VW Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- VW Multivan V (7HM, 7HN, 7HF, 7EF, 7EM, 7EN)
- VW Caddy III Van (2KA, 2KH, 2CA, 2CH)