Feil på Bremsetrommel
- slitasje eller skader på bremsetrommelen;
- ujevn slitasje på tromlene;
- skade på arbeidsflaten på bremsetrommelen;
- deformasjon;
- overdreven klaring mellom tromler og klosser.
Symptomer på feil på bremsetrommelen
- forekomst av vibrasjon når du trykker på bremsepedalen;
- unormale lyder under bremsing (plystring, piping, sliping, banking);
- vingling av bremsepedalen og rattet;
- økning i bremselengden.
Årsaker til feil på Bremsetrommel
- overskridelse av bremsetrommelens levetid;
- feil bruk av systemet;
- bruk av lavkvalitets materialer og reservedeler;
- skitt eller fremmedlegemer i trommelen;
- olje på arbeidsflaten av trommelen;
- slitasje eller skader på fjærene som holder trommelen nede;
- aggressiv kjørestil.
Diagnostikk
Uavhengig kan du selve gjøre vurderingen av bremsesystemet. For å gjøre dette, akselerer bilen på en flat, tørr vei opp til 60-80 km / t, og trykk på bremsepedalen. Banen skal være jevn, uten vibrasjon og merkelige lyder. Du bør gjenta eksperimentet flere ganger. Slik diagnostikk av bremsebanen utføres hver 20 000-30 000 kilometer. Service og rengjøring av systemet for skitt bør gjøres hver 10 000 kilometer.
Verkstedspesialister vil analysere den interne tilstanden til systemet. Trommelens overflate må være glatt, og den maksimale diameteren skal ikke overskride 204,4 mm (på en nominell trommelstørrelse på 181,25 mm). Avhengig av kjøretøytype og typen tromler, bør ikke overskred av den maksimale diameter være mer enn 12% av den nominelle diameteren på trommelen.
Analyse av bremsesystemet utføres også på en spesiell bremsestand, hvor motstanden på hvert hjul blir målt ved forskjellige belastninger.
Reparasjon av bremsetrommel
Riper på arbeidsoverflaten på trommelen er en feil som kan elimineres på et verksted uten å måtte skifte ut delen. For det første er mulig å fjerne de første symptomene på bremsetrommelsvikt (vibrasjon og vingling, og økning av bremselengden). Dernest er det mye billigere enn erstatning.
Rilling i trommelen er en mekanisk påvirkning på arbeidsflaten for å gå tilbake til dens opprinnelige tilstand. Ved hjelp av en dreiebenk, fjerner en mekaniker det skadede topplaget. Minimumstykkelse på trommelen bør læres fra produsenten. Moderne automatisk dreiebenk lar operasjonen bli utført med høyeste presisjon.
Utskifting av bremsetrommel
Ved sprekker eller synlige skader på trommelen, er det nødvendig å foreta en utskifting. Det anbefales å få utført i en butikk. Faktum er at kalibrering av bremsesystemet må utføres med stor nøyaktighet for å unngå tidlig slitasje eller skader på delene.
Bremsetrommel velger for