Termostaten i bilen sørger for at motoren alltid har riktig temperatur. Her kan du finne ut hvilke tegn du bør se etter når den er defekt, mulige årsaker, hvor ofte den bør byttes og hva det vil koste deg.
Hvordan fungerer en termostat i bilen?
En termostat har en viktig jobb å gjøre – den bidrar til å regulere temperaturen i motoren for å sikre at den holder seg innenfor et optimalt område. Denne temperaturen ligger vanligvis mellom 85 og 105 °C. Tenk på termostaten som en slags «temperaturkontroll» for motoren.
Termostaten lar kjølevæsken til bilen flyte gjennom motoren til den når driftstemperaturen, som varmer opp kjølevæsken. Når driftstemperaturen er nådd, åpner termostaten flyten av kjølevæske til radiatoren i bilen. I radiatoren kjøles den ned og varmen den avgir blir benyttet til å varme opp kupeen. Den avkjølte kjølevæsken føres deretter tilbake til motoren, slik at det oppstår en kontinuerlig sirkulasjon av kjølevæske mellom motoren og radiatoren. En defekt termostat ødelegger denne balansen og derfor er det så viktig at du vet hvilke tegn du kan være oppmerksom på, slik at du kan skifte den ut i tide.
Tegn på en defekt termostat i bilen
- Uvanlige turtallsendringer i motoren.
- Kupeen blir ikke skikkelig varm.
- Økt drivstofforbruk, på grunn av feil temperatur i motoren.
- Rask stigning i motortemperatur, motorlampen slås på og det kommer damp fra motoren. Ved slike tegn må bilen stoppes umiddelbart, og veihjelp bør kontaktes for å unngå alvorlige skader på motoren.
Årsaker til en defekt biltermostat
Det er flere årsaker til at termostaten kan svikte. Rust eller smuss kan føre til at termostaten blir stående fast i åpen eller delvis åpen posisjon, noe som fører til en konstant tilførsel av kjølevæske og at temperaturen i motoren er for kald. Når dette skjer tilføres det mer drivstoff i forbrenningskamrene og luft- og drivstoffblandingen blir for «rik». Dette øker utslippet av skadelige stoffer i eksosen, lambdasondene også kalt oksygensensor blir tilsmusset av sot og partikkelfilteret kan tettes raskere.
Korrosjon og tilsmussing kan også få termostaten til å bli stående fast i lukket posisjon, noe som resulterer i overoppheting av motoren. Overopphetning fører til feiltenning og kan i verste fall ødelegge toppakningen og stemplene i forbrenningskamrene. I begge tilfeller lønner det seg å få termostaten reparert i tide, slik at du unngår dyre og unødvendige reparasjoner.
Bytteintervall for termostaten
Levetiden ligger på cirka 100 000 kjørte kilometer. Dette vil selvfølgelig variere litt, alt etter hvilken type termostat bilen din har. Det finnes mekanisk styrte termostater som er voksfylte og elektronisk styrte termostater som får informasjon fra sensorer. Begge har sin måte å regulere tilgangen av kjølevæske til motoren og radiatoren på. Generelt sett anbefales det å få termostaten sjekket en gang i året. Du kan ta en titt i brukerhåndboken til bilen din for å sjekke levetiden som gjelder for termostaten bilmodellen din har og hvilke bytteintervaller som anbefales.
Bytte termostat i bilen – pris
Prisen på å skifte ut termostaten i bilen kan variere avhengig av flere faktorer, inkludert bilmerke, modell, arbeidskostnader på verkstedet og om det er nødvendig å erstatte andre deler enn termostaten. Det er for eksempel vanlig å skifte ut kjølevæsken når det monteres en ny termostat. I tillegg varierer prisene fra ett verksted til et annet.
Et verksted bruker cirka en time på å skifte ut termostaten. Du kan regne deg frem til en cirkapris ved å se på timeprisen til verkstedet, som stort sett kan ligge mellom 1300 og 2500 kr. Deretter kan du sjekke pris på termostat til bil, som ligger mellom cirka 100 og 1500 kr. Den mekaniske typen er for eksempel mye rimeligere enn den elektronisk styrte typen.
Det enkleste er å ta kontakt med et verksted direkte og be om et pristilbud for din spesifikke bilmodell. Verkstedet vil vurdere omfanget av arbeidet, inkludert tid og materialkostnader, og gi deg en estimert pris for å bytte termostaten. De av dere som har litt erfaring med bilmekking kan spare mye penger på å skifte ut denne delen selv. Ofte finner du veiledninger på nett som kan hjelpe deg på vei. Brukerhåndboken til bilen din kan også gi deg en pekepinn på hvor komplisert det er å skifte ut termostaten selv.
4 oppsummeringstips
- Ikke vent for lenge med byttet – konsekvensene er dyre og kan føre til alvorlige motorskader.
- Vær oppmerksom på tegn som tyder på feil og hold deg til vedlikeholdsintervallene.
- Sjekk med verkstedet om du kan kjøpe termostaten og la dem skifte den ut.
- Spar penger ved å kjøpe delen og skifte den ut selv. Du kan søke etter en termostat på nett ved å bruke skiltnummer eller informasjon om bilen din, som for eksempel «termostat Volvo V70». På denne måten finner du en termostat som er egnet. På nett kan du finne videoer eller PDF-veiledninger som forklarer hvordan du bytter termostaten. Noen av dem er generelle mens andre viser byttet på én spesifikk bilmodell. Dersom du er heldig, finner du en som passer til bilen din.
Passende produkter: